Håndhygiene og imaginær karies

I juni hadde vi et krasjkurs i mikrobiologi. Her omga vi oss med stinkende medium, e.coli og stafylokokker for å lære oss hvordan bakterier vokser og hva de gjør på. I tillegg til bakteriene vi ble tildelt på labben fikk vi også teste vår egen bakteriflora, nærmere sagt hånd-, plakk- og spyttbakterier.

Første forsøk ut var test av bakteriekultur på hendene. Først satt vi fingeravtrykk på et vekstmedium. Deretter vasket vi hendene, satt nye fingeravtrykk på nytt medium, spritet hendene og satt enda et avtrykk. Nedenfor ser du resultatet av de tre skålene.

20160614_101532.jpgSer du noen forskjell? Ikke jeg heller. 

Jeg tror at skålen oppe til høyre er før jeg vasket hendene, fordi det er masse forskjellige lugubre bakterier der. I skålene under er det mer uniforme bakterier, men det er rikelig nok av de. Kan noen være så snill å lære meg den hemmelige teknikken bak å sprite hendene fri for bakterier??

I det andre forsøket fikk vi undersøke vekst av ulike bakterier i spyttet vårt. Vi spytter på forskjellige medium som er spesifikke for én spesiell type bakterie. Null vekst betyr null bakterier av den typen i munnhulen. Vekst betyr at denne bakterien finnes i munnhulen. Nedenfor er spyttprøven min på vekstmediet for bakterien lactobacillus, som regnes som en kariesbakterie. Har man denne bakterien i munnen er det noe sannsynlighet for at du også har hull i tennene. Og ja, testen min var positiv.

20160615_095415.jpgDe små, hvite prikkene nederst i mediet er lactobacilluskolonier. 

Jeg begynte så smått å hyperventilere og kaldsvette. Nå var jeg overbevist om at jeg hadde hull i tennene, og å få den diagnosen i et rom fullt av tannlegestudenter føles som en dødsdom. Tennene mine begynte å verke, og når jeg stilte meg foran speilet utstyrt med lommelykt fant jeg en rekke med potensielle kariesflekker.

Heldigvis hadde jeg time hos tannlegen min Frode bare noen dager senere. Innen den tid hadde kariesangrepet mitt spredt seg til alle tannflater i munnen, og flere av tennene måtte nok rotfylles. Da jeg kom inn på tannlegekontoret begynte jeg nesten å unnskylde for mine enorme kariesangrep allerede før jeg hadde satt meg ned i stolen. Frode begynte å pirke, stikke og skrape på tennene mine og tok deretter røntgen. Siden jeg nå har lært meg å analysere røntgenbilder selv hoppet jeg ut av stolen og hang meg over skulderen hans for å se etter mørke flekker. Men der var det null hull, bare en litt delokalisert visdomstann som kanskje presser på jekselen foran.

I ettertid har jeg lest litt mer om bakterien lactobacillus, og det viser seg at den er med i melkesyrebakterieslekten. Jeg lurer derfor på om mitt positive utslag har sammenheng med yoghurten jeg spiste ti minutter før jeg tok testen.

Jeg har altså null hull. Men nå tror jeg at tennene mine har begynt å flytte på seg på grunn av presset fra visdomstannen. Snart ender jeg opp med regulering.

Leave a Reply

