Kvantifisering

Nå er tiden inne for å kvantifisere. Metoden jeg bruker farger spesifikke proteiner i vevet, og kvantifisering betyr å telle hvor mye det er av de ulike proteinene i hver enkelt tumor.  Jeg har nå farget for åtte ulike proteiner på tumorer fra hundre pasienter, så da blir det 800 vev å kvantifisere. #sommerjobben2016.  

Kantifisering FVIII 2

Ovenfor ser du en tumor med farging for Von Willebrand Faktor. Dette proteinet finnes i veggene av blodårer, og når jeg farger for den får jeg brunfarge i alle blodårene som finnes i vevet. Jeg regner ikke med at alle deler min entusiasme for denne metoden, men du må innrømme at det er helt genialt??

Så ved å forstørre bildet ovenfor 10 ganger får jeg dette;Kvantifisering FVIIIOmrådene som er mørkebrune og runde eller ovale er blodårer, og de skal telles. De små, blå flekkene er cellekjerner. 

Ved å forstørre bildet kan jeg derfor telle hvor mange blodårer som finnes i akkurat denne tumoren. Dette gjøres på 100 bilder tilsammen. Tror ikke det blir så mye sollys på meg i sommer.

Nedenfor er en farging for proteinet p53. Normalt sørger p53 for at cellen deler seg riktig og i et kontrollert tempo. I mange krefttyper muteres p53, noe som fører til at cellen blir hyperaktiv og deler seg med liv og lyst, helt ukontrollert. Det kommer derfor kanskje ikke som en stor overraskelse at mutert p53 betyr større og styggere tumor?Kvantifisering p53De brune flekkene er cellekjerner med mutert p53, mens de blå er friske cellekjerner. 

Planen er å bruke et dataprogram til å telle antall positive celler her. Tror ikke hjernen min takler å telle dette manuelt.

Jeg ser for meg at dette blir litt gøy i starten, men når jeg er ferdig med 10 av 100 tumorer antar jeg at jeg kommer til å begynne å kjede meg. Blir spennende å se hvor frustrert jeg blir på en skala fra en til suicidal. Skal holde dere oppdatert.

 

 

Leave a Reply

