Actrec

Advanced Centre for Treatment, Research & Education in Cancer – Tata Memorial Centre, Kharghar, Navi Mumbai.

Her har jeg vært i litt over én uke nå, og skal være her frem til 5. mars.

Actrec ligger 1-2 timers kjøretur utenfor kjernen av Mumbai, avhengig av trafikken. Området er i utkanten av Mumbai, i en ganske planlagt del av byen. Her ble området først planlagt og deretter bygget. Alt er derfor delt inn i sektorer og rette gater, i motsetning til selve Mumbai som er et evig virvar av gater og hus.

Actrec campus er et prakteksemel på en planlagt og organisert byggeprosess. Det består av en rekke bygninger, gater og hager, alt innesperret av et murgjerde. Her er bygg for forskning, behandling, studenthospit, barnehage og gjestehus/resturant. Det første og siste bygget er de viktigste for meg. På forskningssenteret holder jeg til ca. 12 timer i døgnet. Jeg jobber jeg på en lab under dr. Vadyia, men det er “assistenten” hans Vinita jeg jobber tettest med. Dr. Vadyia er nemmelig blitt blind i løpet av årenes løp, og det er dermed begrenset for hva han kan foreta seg av praktiske gjøremål. Dette er trist, for han ryktes å være en fantastisk forsker! Jeg er stolt over å være en del av labben hans!

Jeg kommer til å skrive masse om livet på Actrec campus de neste ukene. Her har det allerede skjedd en hel del, og jeg har utrolig mye rart å fortelle om indere! Dessverre er det ikke lov til å ta bilder her inne på campus, så jeg må begrense bildebruken fra selve området.

Jeg dristet meg likevel til å ta et bilde av utsikten fra balkongen min, hvor jeg nyter skammelig lange frokoster i solsteiken.

IMG_0111

Og ja, det er faktisk tåke du ser, ikke bare skitt på linsen. Tåken kalles smog og er en deilig blanding av vanndamp og forurensning som ligger over området ganske konstant. Smogen er et interessant og ekkelt fenomen, så du kan forvente å høre mer om den senere!

IMG_0126

Området er forresten fullt av løshunder, de er så søte og rolige. For det meste ligger de i en skygge og sover. Dette er Sultan, løshunden til portvakten. Vær forberedt på flere bilder av løshunder, for India kryr av de!!

Leave a Reply

